Ada apa dengan bioteknologi?

Sejak kebelakangan ini ,kita sering mendengar dan menatap di dada akhbar mengenai bidang bioteknologi.Seolah-olah bidang bioteknologi sudah berkembang pesat di malaysia.Pada hakikatnya kita baru nak bertatih dalam bidang ini sedangkan negara maju sudah jauh lebih dari 10 tahun terkedepan dari bumi tercinta malaysia ini.

Namun begitu masih terdapat pelbagai pertikaian mengenai bidang ini oleh sesetengah kelompok masyarakat di malaysia.Mind set yang mengaggap bioteknologi adalah bidang perosak dalam biologi adalah tidak tepat.Di sebalik keburukan dan tuduhan yang dilemparkan kepada biotechnologist terdapat banyak kebaikan yang anda nikmati hasil daripadanya juga.

Lihat sahaja bagaimana ahli sains telah mencipta Golden Rice suatu ketika dahulu untuk membantu masyarakat afrika yang kekurangan vitamin A.Dimana beras yang dihasilkan mengandungi vitamin A yang sangat perlu untuk kanak-kanak di negara miskin.Dengan penciptaan Golden Rice ini maka perbelanjaan untuk memberi pil/vitamin kepada kanak-kanak afrika dapat dikurangkan kerana ianya sudah tersedia dalam beras itu sendiri.


Bidang ini sangat berkembang dengan pesat di US dengan terbentuknya ladang GMF (genetic modified food) yang menghasilkan pengeluaran yang sangat bnayak sehingga dapat menurunkan harga sesetengah bahan makanan seperti gandum.Walaupun berlaku pengubahan gene untuk menghasilkan pokok yang mengeluarkan produk yang banyak dan berkualiti namun masih belum terdapat bukti yang menunjukkan penghasilannya memberi mudharat kepada manusia.


Tahukan anda air kacang soya yang selalu diminum kebanyakannya diimport dari negara asing seperti China dan US yang mana kacang soya tersebut adalah juga hasil dari GMF.Ini kerana harga kos bagi kacang soya GMF lebih murah dari yang orginal.


As times goes on.kita akan bercakap lebih panjang lagi mengenai bidang ini.Namun begitu yang terpenting adalah moral atau attitude seseoranglah yang akan mendorongnya samaada untuk menggunakan teknologi kepada kebaikan ataupun kepada kebinasaan.Kerana manusialah yang sebenarnya yang merosakkan dunia ia sendiri.




PERHATIAN

Coretan Blog merupakan luahan hati penulis.Bait katanya diharap tidak mencabuli kebebasan beraksi di dunia maya dan mengasari mana-mana identiti individu.

Sebarang artikel yang diambil dari blog ini adalah sangat digalakkan dan TIDAK boleh digunakan untuk mengaut keuntungan sendiri.
Sila letakkan link blog ini untuk artikel yang dipetik

Ada cadangan atau pertanyaan? Hubungi saya:

Nama

E-mel *

Mesej *