Tingkatkan mutu pendidikan negara



Salam.Saya bukanlah pendidik.Namun brhasrat juga untuk menjadi pendidik suatu masa nanti.Apa yang saya lihat sejak kebelakangan ini adalah penurunan mutu pendidikan negara.Mungkin kita melihat ramainya pelajar mendapat A dalm pelbagai bidang.Namun adakah itu yang kita perlukan.Namun apabila mereka memasuki bidang pekerjaan.Semuanya bagai tipuan semata.A hanya pada kertas sahaja.Tidak di aplikasikan.Adakah ini disebabkan orientasi pendidikan untuk peperiksaan.


Jawapannya bagi saya YA.Kita seharusnya bergerak maju terus kehadapan dalam penyelidikan pendidikan.Lihat bagaimana negara-negara maju menjadikan remaja @ mahasiswa sebagai aset mereka.Dan mereka tidak berorientasikan peperiksaan semata-mata.Saya berpendapat, praktikal adalah lebih baik dari teori .Namun aspek teori tida juga boleh dipandang enteng.




Bagi pemimpin pula,buang ego anda .Terima lah kritikan dan sediakan diri untuk memperbaiki sistem pendidikan kita.Kerana anda dipilih adalah hasil undian kami.Kami mahu anda menyumbang untuk kebaikan bersama.



Menerapan budaya ilmu tanpa berorientasikan peperiksaan telah lama di praktikkan oleh barat.Dimana elemen pendidikan bersama dengan praktikal banyak di gunakan.Oleh itu satu kajian semula perlu dibuat dengan lebih agresif dengan penglibatan pihak berwajib dalam memastikan kesinambungan kejayaan malaysia pada masa akan datang.
Share on Google Plus

About Zul k

Menulis adalah satu hobi. Permulaan untuk mengasah bakat agar memberi manafaat bagi yang memerlukan. Jangan segan untuk berkongsi. Semoga setiap perkongsian ini memberi manafaat untuk anda.

PERHATIAN

Coretan Blog merupakan luahan hati penulis.Bait katanya diharap tidak mencabuli kebebasan beraksi di dunia maya dan mengasari mana-mana identiti individu.

Sebarang artikel yang diambil dari blog ini adalah sangat digalakkan dan TIDAK boleh digunakan untuk mengaut keuntungan sendiri.
Sila letakkan link blog ini untuk artikel yang dipetik

Ada cadangan atau pertanyaan? Hubungi saya:

Nama

E-mel *

Mesej *