Bila sudah bergelar senior..


Salam.Kali ini kita berbicara tentang bila diri ini sudah bergelar senior.Al maklum lah saya pun dah dikira senior lah juga.Ini merupakan post yang ke 78.Dah bila usia ini dah semakin tua dialam kampus maka kita bergelar senior.Itu salah..ini salah..itulah biasa sikap seorang senior dalam mengajar dan memberi nasihat pada adik2 bawahnya.Walaupun kadang 2 ia mengguris.


Seorang senior ingin melihat adik2 akan datang berjaya melebihi dari kemampuannya.


Apa masalahnya dengan adik2?


Apa masalahnya dengan adik-adik ini.Kadang sebagai senior,kita perlu juga mengambil kira hati dan perasaan adik-adik.Cari teguran seorang senior perlu beradab.Jangan terlalu kasar.Takut2 nanti adik-adik lari dari kita.Kan kita diseru untuk berbaik sesama islam.


Masalah senior pulak?


Bercakap masalah senior ini saya pun terasa sebab dah senior.Namun masalh besar yang saya lihat pada diri sendiri adalah ego.Kadang2 sebagai senior kita merasa sudah terlalu tahu dengan banyak aspek.Sebab itu lah lantang mengkritik dan menasihat.Kadang2 bila difikirkan balik zaman adik-adik jauh berbeza dengan zaman kita.So biarlah mereka yang menentukan hala tuju mereka.Jangan kritik mereka tapi bagi semangat selagi mereka tidak melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syariat.


Itulah sedikit luahan hati dan perasaan sebagai seorang senior..hehe.Alam universiti adalah ladang untuk menimba ilmu dan mengasah kepimpinan.Bila sudah berada di medan yang sebenar...apa yang diasah akan digunakan.
Share on Google Plus

About Zul k

Menulis adalah satu hobi. Permulaan untuk mengasah bakat agar memberi manafaat bagi yang memerlukan. Jangan segan untuk berkongsi. Semoga setiap perkongsian ini memberi manafaat untuk anda.

PERHATIAN

Coretan Blog merupakan luahan hati penulis.Bait katanya diharap tidak mencabuli kebebasan beraksi di dunia maya dan mengasari mana-mana identiti individu.

Sebarang artikel yang diambil dari blog ini adalah sangat digalakkan dan TIDAK boleh digunakan untuk mengaut keuntungan sendiri.
Sila letakkan link blog ini untuk artikel yang dipetik

Ada cadangan atau pertanyaan? Hubungi saya:

Nama

E-mel *

Mesej *