Ukhti fi thorik ad da`wah


Salam ceria,


Suatu pagi yang hening, kelihatan mesej terpapar di skrin telefon bimbit. Nampaknya seolah-olah ada urusan penting.Belum subuh sudah di hantar. Dibuka box messege dengan penuh pertanyaan dihati.


" Jangan lupa hari jadi ana rabu ini...wish tau...wish tau". Kaget melihat mesej seumpama itu.


Telefon bimbat di tekan-tekan untuk `reply`.


" Tunggu surprise dari ana! "


Itulah jawapan ringkas dan padat sempat dihantar Alia Natasya buat temannya. Gadis bertudung bawal ini sememangnya famous dan punyai ramai kawan dari serata jagat alam terutama di universitinya.


Hari selasa ( jam 12.03 malam)


" Ring!..ring!..bingit telinga bila mendengarkan deringan miscall beberapa kali. MasyaAllah! Berikan aku kesabaran dalam menempuh ujian ini. Walaupun esoknya kehebatan medan pertarungan peperiksaan bakal dihadapinya..namun kehebatan deringan miscall membuatkannya bertambah tak keruan. Ya Allah....berikan aku kesabaran.


Lantas ..tiba pula satu mesej di skrin telefon bimbit.


" Kenapa nti tak wish ana?... Orang lain semua wish. Muslimin pun semua wish...nti ni sebenarnya camner?...Mana ukhwah nti?Nti bencikan ana ker?...nti jahat! "


Dibiarkan sahaja mesej itu oleh Alia.Memang itu yang dimahunya. Tapi gelegak di jiwa dek gangguan mesej dan deringan miscall malam itu merosakkan mood studynya.


Lalu tidak dapat tahan dengan mesej itu..terpaksalah dijawabnya;


" Jangan ditagih Ayatnya Manusia..Tiada hebatnya!..kerana ayat2 itu hak mereka..tapi tagih lah hak kamu dari Allah".


Mesej balas yang tajam sekali berbaur marah dihati diselit disetiap penjuru kata.Deringan terus berbunyi...diangkatnya ..tapi tiada berjawab. Situasi tidak mengucap selamat hari lahir sememangnya sudah dirancang oleh Alia. Perlukah aku bagitahu? Persoalan bermain dibenaknya.


" Ya Ukhti Fi thoriki Da`wah... ana harap nti zikir dengan tenang..Fikir dengan waras..muhasabah di malam hari..Ada satu persoalan hendak ana lontarkan buat nti..Apakah nti rasa perbuatan ana buat malam ini adalah jahat?Mana husnu zon nti? Yang nti laungkan saban hari?Lagi 2 hari ana bagi tahu kenapa ana buat begitu"


Bagi Alia mesej malam itu hanyalah untuk menyedarkan sahabatnya Humaira. Yang sememangnya terkenal dengan sifat sensitifnya dan mahukan pujian dan belaian. Dia cukup yakin dengan surprise itu. Surprisenya untuk sahabat karibnya adalah TIDAK MENGUCAP SELAMAT HARI LAHIR!....Mungkin ini sedikit pengajaran dan pelajaran untuk Humaira.


Pengajaran:


Mungkin anda pernah alami kisah diatas. Dalam apa bidang sekalipun kita bermain dan berkecimpung tambahan ruang dakwah ..maka jangan diharap terima kasih manusia kerana ianya sememangnya hak mereka. Tapi kita yang sepatutnya berterima kasih dahulu. Sebagaimana tag web terkenal ustaz hasrizal..Erti hidup pada memberi..


Berilah sebanyak-banyaknya... tapi jangan ditagih ucapan manusia.Terkadang perasaan ini datang kepada mereka yang bersama dalam jalan dakwah. Mengadakan banyak aktiviti keagamaan...tamrin, kem dan pelbagai lagi yang bercorakkan tarbiyah mahupun kemasyarakatan.


Begitu juga ucapan Selamat Hari lahir..Ianya bagus diucap sebagai tanda ingatan kita pada sahabat. Tapi bagi saya..jangan menagih-nagih untuk diucap.Itu satu langkah yang sekali gus menampakkan siapa kita sebenarnya. Dari kisah diatas kawan kepada Alia seolah punyai sikap mengharap balasan manusia . Mungkin ianya akan terjadi pada kita.Maka berhati-hatilah. Ikhlaskan gerak kerja mu dijalan dakwah.


p/s: Kisah diatas merupakan kisah benar. Cuma sedikit olahan diperlukan untuk mencantikkan lagi cerita. Nak tahu apa yang diucap Alia Natasya 2 hari kemudian...tanya saya nanti..kerana hari yang kedua itu adalah HARI INI!..SURPRISE!


Kerja Islam ini lebih berat dari kereta ini kah?

PERHATIAN

Coretan Blog merupakan luahan hati penulis.Bait katanya diharap tidak mencabuli kebebasan beraksi di dunia maya dan mengasari mana-mana identiti individu.

Sebarang artikel yang diambil dari blog ini adalah sangat digalakkan dan TIDAK boleh digunakan untuk mengaut keuntungan sendiri.
Sila letakkan link blog ini untuk artikel yang dipetik

Ada cadangan atau pertanyaan? Hubungi saya:

Nama

E-mel *

Mesej *