Perlukah`provoke` dalam meeting?

Salam ceria dan bahagia.

Perlukah persoalan diatas dijawab? Ada yang mengatakan perlunya provoke terhadap seseorang untuk mencetuskan idea baru dalam perbincangan atau brainstorming. Provoke dengan erti kata lain biasa mengeluarkan idea bertentangan dengan idea seseorang dengan menyerang idea orang tersebut.


Dalam sesebuah organisasi pertanyaan seumpama ini perlu dijawab. Ada yang melihat provoke ini hanya akan mencetuskan rasa kurang puas hati kalangan ahli sendir atau mereka yang menyumbangkan idea. Bagi mereka yang petah berkata-kata ia satu kelebihan tapi ingat jangan samapai kita merasa selesa dengan tindak tanduk kita itu. Ini kerana dikhuatiri ianya melukan hati sahabat lain. Wujudkah provoke dizaman nabi? Adakah nabi pernah melakukannya atau kalau berlaku di zaman nabi , nabi SAW HANYA BERDIAM DIRI? Atau mungkin ada yang berpendapat zaman nabi memang tiada tapi zaman sekarang perlu?


Mana lagi Nampak keperluannya.Kegiatan ini bagi saya yang tidak pandai berbahas akan merugikan dan menyakitkan hati mereka yang seangkatan.Tiada manafaat pun dengan kita mem`provoke` sahabat lain.Hanya mencetuskan rasa tidak puas hati yang akhirnya membawa kepada kehancuran sesebuah organisasi. Mungkin sahabat punyai pendapat sendiri.Sila utarakan.

PERHATIAN

Coretan Blog merupakan luahan hati penulis.Bait katanya diharap tidak mencabuli kebebasan beraksi di dunia maya dan mengasari mana-mana identiti individu.

Sebarang artikel yang diambil dari blog ini adalah sangat digalakkan dan TIDAK boleh digunakan untuk mengaut keuntungan sendiri.
Sila letakkan link blog ini untuk artikel yang dipetik

Ada cadangan atau pertanyaan? Hubungi saya:

Nama

E-mel *

Mesej *