Jana duit dengan tuisyen-BAHAGIAN 1

   Alhamdulillah, Allah berikan anda kesiahatan dan kebolehan untuk membaca artikel ringkas ini. Bersyukurlah.  Apabila bercakap soal duit, tiada siapa yang menolaknya.Hatta kanak-kanak dijalanan pun mahu memiliki wang. Tidak kiralah dalam apa bentuk sekali pun. Kertas atau pun syiling. Betul tak? Jadi salah satu cara yang boleh saya kongsikan bersama anda adalah menjana duit tambahan dengan tuisyen.Mari teruskan membaca....




Memulakan langkah pertama


   Jika anda betul-betul ingin meneruskan hasrat untuk membuat tuisyen, anda sebenarnya sangat bertuah kerana sanggup untuk berkongsi ilmu yang dipelajari dulu dengan generasi akan datang. Khususnya belia remaja yang masih dibangku sekolah. 


   Perkara pertama yang perlu anda ada hanyalah MINAT dan BAKAT. Adakah kedua ini berbeza. YA! Minat adalah sesuatu yang anda suka untuk lakukanya. Manakala Bakat adalah kebolehan yang dikenal pasti oleh orang lain atau diri sendiri. Dari minat juga boleh menjadi bakat


  Minat untuk mengajar sangatlah penting untuk anda. Jika ada minat sahaja tanpa bakat juga agak sukar kerana jika ada minat tetapi kebolehan mengajar yang lemah, mungkin anda kurang berjaya dalam industri ini. Tetapi haus diingat, kadang2 dengan kesalahan yang pertama ketika mengajar akan menjadikan anda lebih bersedia untuk pengajaran kedua.


Mana muridnya?


   Masih saya ingat lagi 3 tahun lalu ketika dialam kampus, saya masih tercari-cari dimana " lubang-lubang" untuk mencari murid2. Apabila kita sudah ada minat dan sedikit sebanyak bakat dipupuk maka bermain difikiran pula tentang siapa murid kita pula? Dimana nak cari? Tidak begitu?

   Anda boleh cuba dengan beberapa cara untuk mendapatkan pelanggan. Boleh dengan mendaftar di laman sesawang seperti tuisyen plaza atau tuisyen mall. Atau boleh juga dengan membuat iklan sendiri. Dengan iklan sendiri anda lebih jimat kerana tidak perlu membayar kepada orang tengah.


   Kebiasaannya orang tengah akan mengambl 50% dari gaji pertama pada bulan pertama. Untuk bulan-bulan berikutnya, hanya anda dengan tuan rumah sahajalah. Ada juga yang jenis mengambil dari anda sebanyak 5-20% dari gaji anda untuk setiap jam. Bayangkan jika untuk sejam mengajar anda dibayar RM40 dan agen akan mengambil RM 10 untuknya sebagai upah. Tapi teknik ini akan berterusan sampai anda berhenti mengajar. Tapi jika anda pilih bayaran50% tadi, anda hanya akan kena pada bulan pertama sahaja.


   Berdasarkan pengalaman yang saya lalui sebelum ini, yang paling menguntungkan adalah teknik 50% tadi. Tapi pada yang lebih BIJAK anda mungkin dapat lebih lagi. Jika anda iklankan diri diri MUDAH.MY pun boleh. Itulah serba sedikit cara buat duit dengan tuisyen. Paparan lain akan saya ceritakan pula apa yang perlu anda punyai untuk tugasan mengajar. 


   JOM LAKUKAN LANGKAH INI DAHULU!
  


   
Share on Google Plus

About Zul k

Menulis adalah satu hobi. Permulaan untuk mengasah bakat agar memberi manafaat bagi yang memerlukan. Jangan segan untuk berkongsi. Semoga setiap perkongsian ini memberi manafaat untuk anda.

PERHATIAN

Coretan Blog merupakan luahan hati penulis.Bait katanya diharap tidak mencabuli kebebasan beraksi di dunia maya dan mengasari mana-mana identiti individu.

Sebarang artikel yang diambil dari blog ini adalah sangat digalakkan dan TIDAK boleh digunakan untuk mengaut keuntungan sendiri.
Sila letakkan link blog ini untuk artikel yang dipetik

Ada cadangan atau pertanyaan? Hubungi saya:

Nama

E-mel *

Mesej *