Murtabak haram berleluasa di bazar ramadhan!

Salam bahagia,

Hari ini genap sudah 17 hari kita berpuasa di bulan Ramadhan ini. Hari ini juga cukup bersejarah dengan penurunan Al-Quran yang mulia daripada Lauh Mahfuz ke Baitul izzah (langit dunia) sebelum diturunkan secara beransur-ansur kepada Nabi Muhammad saw.

Dan cukup 17 hari jugalah kita berbuka dan bersahur yang mana 2 kegembiraan orang berpuasa akan diperolehi iaitu kenikmatan berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Allah nanti. Bercakap tentang berbuka ini memang banyak ragamnya.

Bazar ramadhan sentiasa penuh dengan lautan manusia yang mencari-cari juadah untuk berbuka antara makanan popular bulan Ramadhan adalah murtabak. Tapi awas, berhati-hati dengan murtabak HARAM. Banyak dijual di bazar-bazar ramadhan juga.

Hukum asal memakan murtabak adalah harus. Namun saudara-saudari sedar atau tidak bahawa terkadang dek kesibukan meraih untung dunia yang sedikit terdapat segelintir dari peniaga menggunakan bahan terlarang dalam penyediaan bahan-bahan membuat murtabak.

Apa dia?  tertanya-tanya bukan?



Telur yang tidak di basuh. jika saudara-saudari beli telur di pasaraya, adakah telur yang dibeli dibasuh sebelum digunakan. semestinya YA bukan?

Rupa telur ayam yang dijual di pasaraya (berserta najis)

Itu di rumah kita, namun di bazar-bazar ramadhan,  terdapat segelintir golongan peniaga yang tidak langsung membasuh telur yang mereka gunakan. tidak hairanlah telur tersebut mungkin dicemari najis ayam. Kalau saudara-saudari tidak percaya, petang esok, pergi ke gerai murtabak lihat sendiri bagaimana keadaan telur yang digunakan.
Inilah telur yang tidak dibasuh ..ditayang tanpa segan silu


Namun tidak semua peniaga seperti yang dinyatakan diatas. Namun saya syorkan peniaga yang ikhlas dan beriman, yang membasuh telur mereka, paparkan pada iklan anda MURTABAK TELUR DIBASUH sebagai suatu pengiktirafan kebersihan sekaligus menyebabkan geria-gerai yang tidak membasuh telur yang digunakan merasa malu dengan perlakuan dosa yang mereka lakukan.

Macam inilah yang kita mahukan





Ini lebih profesional lagi


Jangan pandang enteng soal kebersihan yang jika tidak diambil kira sebaik mungkin, boleh jadi kita semua menanggung dosa. Jom mencari bukan sahaja halal malah thoyyiban.

Akhir sekali, murtabak jangan diboikot, tapi boikot dan tegur peniaga itu. Kasihan pada murtabak, dek nila setitik rosak susu sebalanga.

Sekian.
Share on Google Plus

About Zul k

Menulis adalah satu hobi. Permulaan untuk mengasah bakat agar memberi manafaat bagi yang memerlukan. Jangan segan untuk berkongsi. Semoga setiap perkongsian ini memberi manafaat untuk anda.

PERHATIAN

Coretan Blog merupakan luahan hati penulis.Bait katanya diharap tidak mencabuli kebebasan beraksi di dunia maya dan mengasari mana-mana identiti individu.

Sebarang artikel yang diambil dari blog ini adalah sangat digalakkan dan TIDAK boleh digunakan untuk mengaut keuntungan sendiri.
Sila letakkan link blog ini untuk artikel yang dipetik

Ada cadangan atau pertanyaan? Hubungi saya:

Nama

E-mel *

Mesej *